Ken je straat(naam): de letters V, W, X, Y en Z

Rubriek bij InZuid rond de vraag wat er eigenlijk schuilt achter de naamgeving van je straat. Wekelijks nemen we een straatnaam onder de loep en vertellen wat de oorsprong is van de naam. Ooit was de benoeming van straatnamen een spontane kwestie. Wie ergens woont, wil dat zijn directe omgeving herkenbaar is: voor de bewoners zelf en voor anderen. Gebouwen, huisnamen en persoonsnamen dienden als inspiratie voor naamgeving. De geschiedenis  van de Amsterdamse straatnamen begint in 1858 met Jan ter Gouws Amstelodamiana.  Ter Gouw was schoolhoofd en schrijver. 

Kies de letter van de straat: A*B*C*D*E*F*G*H*I*J*K*L*M*N*O*P*Q*R*S*T*U*V*W*X*Y*Z*

Foto straatnaambordje: Christine Westerveld

Vredeskerkplein

Plein waaraan Vredeskerk ligt. De Vredeskerk (voluit: Parochiekerk van Onze Lieve Vrouwe  Koningin van de Vrede) werd in 1924 in gebruik genomen. De kerk werd gebouwd ter vervanging van een hulpkerk aan de Ceintuurbaan. Het orgel in de kerk is in 1887 gemaakt door Johan Frederik Witte. Tot voltooiing van de Vredeskerk behoorde het orgel toe aan de Koepelkerk bij het Leidseplein.

Tot 2004 was het plein voor de kerk naamloos.  Dat jaar bestond kerkgebouw 80 jaar en kwam er een kunstwerk op het plein. De gemeente besloot het plein Vredeskerkplein te benoemen. Monseigneur Punt van Haarlem zegende het plein.

Streetview

Foto straatnaambordje: Christine Westerveld

Carel Willinkplantsoen

Albert Carel Willink (1900-1983) was een Amsterdamse schilder die het bekendst werd met zijn magisch realistische stijl. Zijn oeuvre l bevat meer dan 325 schilderijen en aquarellen die zich kenmerken door een bijna fotografische nauwkeurigheid. Veel van zijn werken bevatten veel dreiging, zoals een wolkendek boven een realistisch tafereel. Willink toont vaak desolate pleinen, lege terrassen, verlaten straten en onbewoonde landschappen. Willink had een bewogen privéleven en trouwde vier keer. Ter gelegenheid van zijn honderdste geboortedag onthulde stadsdeel (Oud)Zuid  in een plantsoentje aan de centrumzijde van de Ruysdaelkade een door Willinks vierde vrouw Sylvia Quiël vervaardigd borstbeeld van Carel Willink: het Carel Willinkplantsoen.

Willinks eerste drie vrouwen heetten Mies, Wilma en Mathilde. Door de excentrieke relatie met laatstgenoemde stond Willink in de jaren zeventig voortdurend in de roddelbladen. Willink hangt in Amsterdam in het Stedelijk, het Rijksmuseum en het Joods Historisch Museum. Veel werk van Willink hangt tegenwoordig in het Gelderse Ruurlo, nadat het eerder te bezichtigen was in het Scheringa Museum voor Realisme in Spanbroek.

Streetview