Jan-Willem Loor (1979-2016)

Jan-Willem Mulk Loor

Donderdag 22 juni 2016 is Jan-Willem Murk Loor overleden. De geboren Fries (Harlingen, 1979) werd slechts 37 jaar. Loor was een markante en flamboyante persoonlijkheid die zijn bekendheid voornamelijk genoot in kringen van de P.C. Hooftstraat en galerieën. Hoewel een doorzetter en rasoptimist, heeft een ongeluk in 2015 waarbij Loor in een rolstoel belandde een zware wissel op zijn leven getrokken. Loor zelf: ‘De wereld is klein en compleet anders dan waar ik in zat. Het is nog een lange weg om alles goed op een rij te krijgen zowel mentaal als fysiek.’ Het is Loor niet meer gelukt.

‘Een feest was pas een feest, als Jan-Willem was geweest’, zegt Mirjam van den Broeke, hoofdredacteur van Quote. ‘Jan-Willem was gewoon een graag geziene gast op de incrowd-partijtjes. In een vaak toch best wel oppervlakkige omgeving was Jan-Willem namelijk wel degene die echt geïnteresseerd was in hoe het met je ging en wat je zoal bezighield. Hij nam de tijd voor je, en stond niet over je schouder te kijken of er een interessanter persoon was om mee te praten. Ik denk dat dat ook de reden is dat hij zo ongelofelijk veel vrienden had.’

Jan-Willem Loor was een ware netwerkkoning . Quote omschrijft hem als ‘het meest charmante pr-kanon van Nederland die het blad jarenlang amuseerde op feestjes en partijen.’

Loor had een voorliefde voor kunst en piekfijne spullen. Hij was anders dan veel pr-makelaars. Hij was ook een entertainer en een causeur en bezat veel zelfspot.

Voordat Loor de P.C. Hooftstraat tot zijn territorium maakte, studeerde hij aan de Haagse Hotelschool, was hij manager in boutiquehotel Martin’s Lane in Londen en was hij het gezicht van Mulberry, Tiffany en Schaap & Citroen. Loor was bij elke opening in de P.C. Hooftstraat. Hij hield dan een soort van seance. Hij bracht het laatste nieuws, vaak hilarisch en met tragikomische terzijdes.

In 2012 vestigde Loor zich als zelfstandig pr-consultant. In maart 2015 startte hij nog met zijn vriend Tertius van Oosthuyzen kunstgalerie Oostloor. Daarnaast was hij lid van kunstenaarssociëteit De Kring en lid van de raad van advies van de Business Club van het Stedelijk Museum. Van den Broeke: ‘Jan Willem was dé netwerkkoning van zijn generatie. Zijn grote talent was zijn sociale vaardigheid en daaruit voortvloeiend zijn vermogen om mensen te verbinden.’

Ook vorig jaar nog bemoeide Loor zich intensief met de kant die de PC Hooftstraat op moest. De rijke Arabieren, waar de straat op in wil zetten, zag hij nog niet zo direct de PC Hooftstraat leeg kopen, hoewel hij, zoals altijd, voor een positieve insteek koos: ‘Ik zie de extreem rijke Arabieren uit Londen, waar ze keuze hebben uit de meest fantastische winkels, niet meteen naar Nederland komen. We kunnen een soort bazaar voor rijken voor hen opzetten, maar dan moeten alle winkeliers  meewerken om dit te creëren. Ik ben niet negatief hoor, maar wel realistisch.  Want waarom zouden de ultiem rijke Arabieren naar Nederland komen?’

(Deze I.M. is hoofdzakelijk gebaseerd op een artikel van Quote. Foto: Quote)